Loe läbi alltoodud kirjakoht: Mk 5:1-20
Jeesus ajab välja rüvedad vaimud1Ja nad tulid järve vastaskaldale gerasalaste maale.
2Ja kohe, kui Jeesus oli paadist välja astunud, tuli talle vastu hauakambritest tulnud rüveda vaimuga inimene,
3kelle eluase oli hauakambrites ja keda keegi polnud iial saanud isegi ahelatega kinni pidada,
4sest meest oli küll korduvalt pandud jalaraudu ja ahelaisse, aga iga kord oli ta rebinud katki kõik ahelad oma küljest ja purustanud jalarauad, ning keegi ei suutnud teda taltsutada.
5Ööd ja päevad läbi viibis ta haudades ja mägedel, karjus ja tagus end kividega.
6Ja nähes kaugelt Jeesust, jooksis ta ja kummardas tema ette maha
7ja kisendas valju häälega: „Mis on mul sinuga asja, Jeesus, kõigekõrgema Jumala Poeg? Ma anun sind Jumala nimel, ära piina mind!”
8Sest Jeesus ütles talle: „Rüve vaim, mine sellest inimesest ära!”
9Ja Jeesus küsis temalt: „Mis su nimi on?” Ja ta ütles talle:
10„Leegion on mu nimi, sest meid on palju.” Ja ta palus Jeesust väga, et ta ei saadaks neid välja sealt maalt.
11Aga seal oli mäe peal suur seakari söömas.
12Ja nad palusid teda: „Saada meid sigadesse, et me läheksime nendesse!”
13Ja Jeesus andis neile loa. Ja kui rüvedad vaimud olid välja läinud, läksid nad sigadesse. Ja kari sööstis järsakult järve - neid oli ligi kaks tuhat - ning uppus järves.
14Ja seakarjused põgenesid ning teatasid sellest linnas ja maal. Ja inimesed tulid vaatama, mis oli juhtunud.
15Ja nad astusid Jeesuse juurde ja nägid kurjast vaimust vaevatut, kelles oli olnud Leegion, istuvat rõivastatult ja selge aruga, ja nad lõid kartma.
16Ja pealtnägijad jutustasid neile, mis oli juhtunud kurjast vaimust vaevatuga, ja samuti sigadest.
17Ja nad hakkasid Jeesust paluma, et ta läheks ära nende paikkonnast.
18Ja kui Jeesus oli paati astumas, siis mees, kes oli olnud kurjast vaimust vaevatud, palus, et ta võiks jääda temaga.
19Ent Jeesus ei lasknud teda jääda, vaid ütles talle: „Mine koju omade juurde ja kuuluta neile, mida kõike Issand sulle on teinud ja et ta sinu peale on halastanud!”
20Ja mees läks ja hakkas Kümnelinnamaal kuulutama, mida kõike Jeesus talle oli teinud, ja kõik panid seda imeks.
Kuigi Markuse evangeelium on lühim evangeeliumidest, on siin mitmeid lugusid, mida räägitakse väga üksikasjalikult. Siin on üks neist - kreekakeelsena on see pikem kui Luukal ja palju pikem kui Matteusel (Lk 8: 26-39; Mt 8: 28-34). See on täis elavat tegevust ja silmatorkavaid detaile, näidates Jeesuse meisterlikkust tegutsemisel kurjadest vaimudest vaevatud mehe elus.
On arutletud selle üle, kus Jeesuse tegevus täpselt aset leiab - kuid loo lõpp viitab Dekapolise kümnele linnale Galilea kirdeosas. Kui Jeesus paadist välja astub, tuleb talle kohe vastu rüveda vaimuga mees. Kostub vali kisa ja karjumine, mees tõstab häält (s 7), sest Jeesus on juba andnud käsu rüvedale vaimule mehest lahkumiseks (s 8). Markus maalib painajaliku pildi. See mees elab hauakambrites - füüsilise ja metafoorse hirmu kohas ühiskonna äärealadel. Ta on üleloomulik jõud, ta toob kuuldavale looma ulgumisele sarnast häält ja tekitab enesevigastusi. Ta näib vaevu inimlik.
Vastupidiselt sellele kurjast vaimust vaevatud vaatemängule, on Jeesusel täielik kontroll olukorra üle. Mees kasutab Jeesuse nime, et vähendada tema võimu, kuid Jeesus soovib vastutasuks teada rüveda vaimu nime - selleks on Leegion (vihje okupatsioonijõududele). Rüve vaim ei tea mitte ainult Jeesuse staatust, vaid ka enda oma, mille võrdpildiks on roojane seakari. Jeesus ei kasuta oma võimu lihtsalt demonstreerimiseks, vaid mehe tervendamiseks - taastades mehe väärikuse („rõivastatud“, s 15), meelerahu ( „selge aruga“) ja kogukonda kuuluvuse („mine koju omade juurde“, s 19). Inimesed reageerivad Jeesuse tegevusele siiski hirmuga, nad ei mõista Jeesuse maailmamuutvat olemust.
Selle kommentaari autor: Ian Paul