Loe läbi alltoodud kirjakoht: Jh 5:19-30
Jeesus kõneleb Pojale antud meelevallast19Siis Jeesus vastas neile: „Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, Poeg ei saa midagi teha iseenesest, ta teeb vaid seda, mida näeb tegevat Isa, sest mida iganes Isa teeb, seda teeb ka Poeg.
20Isa armastab ju Poega ning näitab talle kõike, mida ta ise teeb, ning tahab temale näidata suuremaid tegusid, kui need on, nõnda et te seda panete imeks.
21Sest nõnda nagu Isa äratab üles surnuid ja teeb elavaks, nõnda teeb ka Poeg elavaks, keda tahab.
22Ja tõepoolest: Isa ei mõista kellegi üle kohut, vaid on andnud kohtumõistmise täiesti Poja kätte,
23et kõik austaksid Poega, nõnda nagu nad austavad Isa. Kes ei austa Poega, see ei austa ka Isa, kes on tema läkitanud.
24Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, kes kuuleb minu sõna ja usub teda, kes minu on saatnud, sellel on igavene elu, ning ta ei lähe kohtu alla, vaid on läinud surmast ellu.
25Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, tund tuleb, ja see ongi juba käes, mil surnud peavad kuulma Jumala Poja häält, ning kes seda kuulevad, peavad elama.
26Sest otsekui Isal on elu iseendas, nõnda on ta andnud ka Pojale, et elu on temas endas,
27ja ta on temale andnud meelevalla ka kohut pidada, sellepärast et tema on Inimese Poeg.
28Ärge pange seda imeks; sest tuleb tund, mil kõik, kes on haudades, kuulevad tema häält
29ning tulevad välja: need, kes on teinud head, elu ülestõusmiseks, aga need, kes on teinud halba, hukkamõistmise ülestõusmiseks.
30Mina ei saa iseenesest teha midagi. Ma mõistan kohut nõnda, nagu ma kuulen, ja minu otsus on õiglane, sest ma ei otsi oma tahtmist, vaid tema tahtmist, kes minu on saatnud.
Kristlikes lauludes on nende teoloogia kõikidele nähtav. Robi Parry, kes tegi uurimustöö kaasaegsete laulude kohta, valis üheks kirjeldamise kategooriaks viisi, kuidas lauludes kõneldi Kolmainu Jumalast. Ta leidis, et vaid 1,4% lauludest olid “kolme isiku” laulud, ning vaid 8,8% kahe isiku laulud. Kõik ülejäänud olid ühe isiku laulud, adresseeritud Jeesusele või “Issand sulle”. On see oluline?
On küll. Kui me ei mõtle Jumalast kui Kolmainu Jumalast, on see tõsine viga. Jah, olen nõus, et Kolmainu Jumala kolme Isiku omavahelise täiusliku suhtlemise müsteeriumi selgitamine, käib inimesele üle jõu - aga sellest hoolimata ei ole võimalik väljapool Jumal Isa ja Püha Vaimu Jeesusest aru saada. Käesolev, ja ka järgmine peatükk näitavad väga selgelt, et Jeesus ei tegutse kunagi üksnes omal käel.
Tänased salmid annavad meile kõige vapustavamad kinnitused kõigi nelja evangeeliumi raames.
Kui Jeesust kritiseeritakse selle eest, et ta tervendab hingamispäeval, selgitab Ta, et Tema Isa ei lakka ühelgi päeval toimimast ning ka Tema ei tee seda. Kohe näevad Jeesuse vastased selles väites ülisuurt pühaduseteotust, mis väärib surmaotsust. Vaata ja mõtiskle nende erinevate viiside üle, mille läbi Jeesus rõhutab oma isilikku suhet Jumal Isasse. Ta teeb ainult seda, mida näeb Isa ees tegevat, ning kõike, mida Isa teeb vaatab Ta läbi armastuse prisma. Sellise sõnakuulelikku ning armastava suhte tulemus on aga paradoksaalne. Ühelt poolt on siin tegu täieliku sõltumisega - “ Poeg ei saa midagi teha iseenesest” (s 19); “Mina ei saa iseenesest teha midagi.” (s 30). Jeesus ka ei tegutse iial väljapool oma Isa tahet ning eesmärki.
Teisalt aga saab Ta teha koos Isaga mida iganes - ka surnuid üles äratada (s 21); tal on meelevald kohut mõista (s 27), ja isegi viimset kohtuotsust langetada (2Kr 5:10).
Kui mõistame kui ühte seotud on Jeesus oma Isa ning Püha Vaimu tegutsemisega, siis hoiab see meid nägemast Jeesust vaid ühe-dimensiooniliselt, ning nii avab uskumine Jeesusesse meile ka tõeliselt igavese elu ukse.
Selle kommentaari autor: Michael Quicke