Loe läbi alltoodud kirjakoht: Matteuse 3:1-12
Ristija Johannese jutlus1Neil päevil tuli Ristija Johannes ja kuulutas Juuda kõrbes:
2"Parandage meelt, sest taevariik on lähedal!"
3Tema ongi see, kellest on räägitud prohvet Jesaja kaudu:
"Hüüdja hääl on kõrbes: Valmistage Issandale tee, tehke tasaseks tema teerajad!"
4Johannesel oli kaamelikarvadest kuub, ja ta niuete ümber oli nahkvöö, aga roaks olid talle rohutirtsud ja metsmesi.5Siis läks tema juurde Jeruusalemma ja terve Juudamaa ja kogu Jordani ümbruskonna rahvas,
6ning kui nad olid oma patud üles tunnistanud, ristis Johannes nad Jordani jões.7Aga kui ta nägi palju varisere ja sadusere ristimisele tulevat, ütles ta neile: "Rästikute sugu, kes teid on hoiatanud põgenema tulevase viha eest?
8Kandke nüüd meeleparandusele kohast vilja
9ja ärge hakake iseenestes ütlema: "Meie isa on ju Aabraham!", sest ma ütlen teile: Jumal võib siinsetest kividest äratada Aabrahamile lapsi.
10Kirves on juba pandud puude juurte külge. Iga puu, mis ei kanna head vilja, raiutakse nüüd maha ja visatakse tulle.
11Mina ristin teid veega, et te meelt parandaksite, aga see, kes tuleb pärast mind, on minust vägevam. Mina ei kõlba tooma talle jalatseidki. Tema ristib teid Püha Vaimu ja tulega.
12Tal on visklabidas käes ja ta puhastab oma rehealuse ning kogub oma nisud aita, aga aganad põletab ta ära kustutamatu tulega."
Oled Sa mõnikord mõelnud, milline võis Ristija Johannes välja näha pärast Juuda kõrbes läbielatut (vt. Mt 11:18)? Tõenäoliselt päikesest põlenud, poolnälginud ja hirmus.
Kahtlemata elas Johannes kasinat elu (s. 4). Jumal ei oota enamuse meie käest sääraselt elamist, kuid kas ei sea Johannese lihtne eluviis kahtluse alla meie võrdlemisi jõuka elu tagaajamist ja sageli varjatud, kuid enesestmõistetavat suhtumist, et meie küllus on autasu usu eest? Need meie hulgast, kes elavad riikides, kus kirikut kiusatakse taga, on näinud, et tihtipeale on just kõige vaesematel kõige rohkem usku. Igatahes, kas ei peaks igaüks meist olema valmis erilisteks aegadeks, mil Jumal kutsub meid üles elama lihtsalt ja ohvrimeelselt Kuningriigi heaks (Mt 10:7-10)?
Johannes kuulutas kompromissitut sõnumit. Johannese päevil nõuti ristimist vaid paganatelt, et ära märkida nende pöördumist paganlusest judaismi. Kuid nüüd, mil tõotatud Kuningriik on lähedal, kutsub Johannes kõiki üles meelt parandama ja ristitud saama (s. 2, 6). Sugupuule, rituaalidele, haridusele või staatusele lootmine oli ebapiisav. Nii on meie päeval lugu “patuse palve” lihtsalt järele vuristamisega. Kuid “Jumalale meelepärane ohver on murtud vaim, murtud ja purukslöödud südant ei põlga Jumal.” (Ps 51:19)
Johannes kutsus üles oma sõnumile tegudega vastama. Juutidele oli kohtuotsuseks saada sama saatus mis paganadki. Kuid siin Johannes kuulutab, et selle aja (ja tänase päeva) juhtide süüdimõistmise põhjuseks on vähene “vili” (s. 8), mis on Luuka poolt näidatud kui jõukuse jagamine vaestega, põhiline ausus, õiglane kauplemine ja kõne ning töötasuga rahul olemine (Lk 3:10-14)!
Selle kommentaari autor: Ross Pilkinton