Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Rasked sõnad?

Reede, 2. Detsember 2016

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Mk 10:1-12

Abielu lahutamisest
1Ja Jeesus tõusis ja tuli Juudamaa alale sinnapoole Jordanit. Ja ta juurde voolas kokku rahvast ja ta õpetas neid, nagu tal oli tavaks.
2Ja Jeesuse juurde astus varisere, kes küsisid temalt teda kiusates: „Kas mees tohib lahutada oma naisest?”
3Aga tema vastas neile: „Mida Mooses teil käskis?”
4Nemad ütlesid: „Mooses lubas kirjutada lahutustunnistuse, kui tahetakse naisest lahutada.”
5Jeesus ütles aga neile: „Teie kõva südame pärast kirjutas ta teile selle käsu,
6aga loomise algul lõi Jumal inimese meheks ja naiseks.
7Seepärast jätab mees oma isa ja ema ja hoiab oma naise poole
8ja need kaks saavad üheks, nõnda et nad enam ei ole kaks, vaid üks liha.
9Mis nüüd Jumal on ühte pannud, seda ärgu inimene lahutagu!”
10Ja kodus hakkasid jüngrid taas temalt selle kohta küsima
11ja Jeesus ütles neile: „Kes iganes lahutab oma naisest ja võtab teise, rikub tollega abielu,
12ja kui naine on lahutanud oma mehest ja läheb teisele, rikub ta abielu.”

Oh Jumal, uuri mind ja tunne ära mu süda! Katsu mind läbi ja tunne ära mu mõtted! Vaata, kas ma olen valuteel ja juhata mind igavesele teele! (Psalm 139:23,24)

"Teoloogiasse, mis on "valueelne", tuleb suhtuda ettevaatusega," kirjutab meeldejäävalt Walter Brueggemann*. See idee oleks enamikule variseridest  tundunud naeruväärne. Jumala eetilised standardid, nagu nemad neid tõlgendasid, olid neile peamiselt võimu allikas teiste üle. Küsimusel, mille nad esitavad Jeesusele, pole mingit seost pastoraalse murega - see on pigem katse Jeesust õnge võtta, kontrollida tema volitusi (s 2), võib-olla isegi provotseerida teda ütlema midagi Heroodese vastu, kelle abielu õigsuse oma käliga oli vaidlustanud juba Ristija Johannes (6:17,18).

Jeesus, nagu ikka, kohtleb nende küsimust "ettevaatusega" ja viib neid (aga eriti ümbritsevat rahvahulka) kaugemale Moosese hoolikalt sõnastatud loast abielu lahutada (5Ms 24:1-4), mida ta selgelt peab Jumala seaduseks loomise aegadest alates: inimene jätku maha oma vanemad, et elada täiesti uutmoodi suhtes, mis võib olla nii intiimne, et tegu on justkui uue olendiga (s 8). Oma õpetlikus kommentaaris järeldab Tom Wright, et kui Jeesus rõhutab siin ranget tagasipöördumist 1Ms standardite poole, Jumala algse kavatsuse poole, siis on ta kas lootusetult idealistlik või usub, et saabuv kuningriik toob kaasa võimaluse südamete pehmenemiseks**. Meie kogudused peaksid kindlasti olema sellise pehmenemise keskusteks.

Kui palju peab Issand igatsema, et kogudused oleksid kohad, kus lükatakse tagasi kohutmõistev valueelne teoloogia abielulahutuse ja paljude muude eetiliste küsimuste kohta; kohad, kus abielusid reaalselt hoitakse ja toetatakse, mitte ei kritiseerita ega lahata, kus ebaõnnestumised pigem nutetakse välja kui räägitakse edasi ja kus püütakse mõista ka neid, kes meist radikaalselt erinevad.

 
Jeesuse sõnad siin ja paralleelses kirjakohas Mt 19:10 on märkimisväärne panus sellesse teemasse. "See oli nii, sest su süda oli kõva ..." Issand, aita meil hoida alles mõlemat: Sinu tõde ja Sinu sügavat kaastunnet inimliku nõrkuse suhtes.

* W. Brueggemann, Interpretation and Obedience, 1991

**  Tom Wright, Mark for Everyone, 2001

 

Selle kommentaari autor: Pauline Hoggarth