Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Pulmalaul

Pühapäev, 14. Mai 2017

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Ps 45

Kuninga pulmalaul
1Laulujuhatajale: viisil „Liiliad”; Korahi laste õpetuslaul; laul armastusest.
2Häid sõnu voolab mu südamest, kuninga auks on mu laul. Mu keel on nagu usina kirjutaja sulg.
3Sa oled kõige kaunim inimlastest, arm on valatud su huultele, seepärast on Jumal sind õnnistanud igavesti.
4Pane mõõk vööle, sa kangelane, oma au ja oma hiilgus!
5Oma hiilguses tungi edasi! Astu sõjavankrisse tõe eest ja õiguse ning alandlikkuse eest; küll su parem käsi sulle õpetab kardetavaid tegusid!
6Su nooled on teravad: rahvad langevad su alla, nooled tungivad kuninga vaenlaste südamesse.
7Su aujärg, Jumal, on ikka ja igavesti, su valitsuskepp on õigluse kepp.
8Sa armastad õigust ja vihkad ülekohut; sellepärast on Jumal, sinu Jumal, sind võidnud rõõmuõliga enam kui su kaaslasi.
9Selgest mürrist ja aaloest ja kassiast lõhnavad kõik su riided, elevandiluust hoonetest rõõmustab sind keelpillimäng.
10Kuningate tütreid leidub su kaaslaste seas: kuninganna seisab su paremal käel Oofiri kullas.
11Kuule, tütar, ja vaata ning pööra oma kõrv ja unusta oma rahvas ja oma isamaja!
12Siis kuningas himustab su ilu; sest ta on su isand; seepärast kummarda teda!
13Tüürose tütred tulevad annetustega, kõige rikkamad rahva hulgast panevad särama su palge.
14Kuninga tütar on täies auhiilguses oma toas; kuldlõngast on kootud ta rüü.
15Kirjudes rõivastes viiakse ta kuninga juurde, neitsid, ta sõbrannad, tuuakse tema järel su juurde.
16Nad tuuakse rõõmu ja ilutsemisega, nad lähevad kuninga hoonesse.
17Su isade asemele astuvad su pojad, sa sead nad vürstideks kogu maal.
18Ma teen su nime kuulsaks põlvest põlve; selle tõttu austavad sind rahvad ikka ja igavesti.

Elu võib olla väga kiire ja lärmakas. Võta see hetk, et olla korraks vait. Keskenda oma meeled Jumalale ja naudi Tema ligiolus olemist ilma mingi agendata.
 

See psalm vaatab tagasi ajalukku ning ka edasi tulevikku. Tegu on kuningliku pulmalauluga, mis võib olla algselt loodud kuningas Saalomoni ja Egiptuse printsessi abiellumise puhul, kuid selles on viiteid ja tähenduslikkust kaugelt rohkem kui ühe kuningliku pulma tarvis. Igal juhul on tegu suursuguse sündmusega, mida nähakse seoses Jumala soosinguga. Laul osutab tagasi Aadamale ja Eevale ning ettepoole, Jeesusele ja kogudusele. Kõik see, millest 1Ms 2. peatükk räägib mehe ja naise suhte kohta;  ja see millest psalm 45 räägib kuninga ja tema pruudi kohta, on juhtnööriks meile mõistmaks nii inimlikku abielusuhet, kui ka õpetust kogudusest.

Salmid 3-10 kirjeldavad peigmehe kuninglikke omadusi. Ta on ootuspäraselt suurepärane sõjamees, väljendusrikas ja osav kõnemees ning ülimuslik oma ligiolus (s 4,10); kuid mis kõige olulisem - ja see on põhjuseks ka Jumala soosingule - tema valitsemise põhijoonteks on õiglus ja tõde. Ta on Jumala poolt valitud.

Teine osa psalmist kirjeldab pruuti, kes sõnakuuleliku tütrena asub ümber isakojast oma abikaasa juurde. Sõlmitaval ühendusel olid nii rahvusvahelised, kui ka poliitilised tagajärjed. Ka pruudi kohalolek on tohutu mõjuga, nii nagu tema uue isanda oma.

Tõotatakse ka järeltulijaid tulevikus, seega on Jumal kindlustamas dünastiat, mis peab maale tooma rahu ja kindluse eluks.

Laiemalt, on see nii minevikku kui tulevikku vaatav psalm teetähiseks, mis viitab Jumala kuninglikkusele ja kuningriigile ning samas ka Jumala kogudusele. Aadam ja Eeva pidid valitsema Jumala loodu üle volitusega täide viia Jumala tahet kogu loodu keskel. Taavetist põlvnevatele kuningatele anti samalaadne mandaat -ühe kindla rahva keskel - ootusega, et nad edendavad nende keskel õigust ning tõde (s 5). Kahjuks ei tulnud sellega toime isegi need vähesed head kuningad Taaveti liinist, ning selle tulemusena süvenes rahva keskel ootus ühe jumaliku valitseja järele, kes täiusliklt rakendaks nii Aadama mandaati kui täidaks ka kuninga poolt rakendatavat Moosese seadust.

Nii viib 45 psalm meid ka messiaootuse juurde, varakirik seostaski 7 ja 8 salmi ülivõrdelist keelekasutust Jumala Poja isiku ja positsiooniga (Hb 1:8-9). Ka Jeesus ning apostlid nägid pruudi kujundis illustratsiooni koguduse ja selle “pea” suhte oodatavast täitumisest.

 

Vaata korra tagasi omadustele, millega siin psalmis kirjeldatakse kuningat. Kasuta seda Jumala kiitmise alusena.

Selle kommentaari autor: APÜ