Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Millise mõõdupuuga?

Neljapäev, 16. Detsember 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Gl 2:11-21

Keefase silmakirjalikkusest
11Aga kui Keefas tuli Antiookiasse, siis ma astusin tema silma ees
talle vastu, kuna teda oli tarvis hukka mõista.
12Sest enne kui mõned olid Jaakobuse juurest tulnud, sõi ta
koos paganatega, aga kui need tulid, siis ta tõmbus eemale ja
eraldus, kartes ümberlõigatuid.
13Koos temaga hakkasid silmakirjatsema teisedki juudid, nii et
nende silmakirjatsemine tõmbas kaasa ka Barnabase.
14Kui ma nägin, et nad ei käinud otseteed evangeeliumi tõe järgi,
siis ma ütlesin Keefasele kõikide ees: „Kui sina, kes sa oled juut,
elad paganate, aga mitte juudi kombel, kuidas sa siis sunnid paganaid
juudi kombeid pidama?
15Meie oleme sünnilt juudid ega ole patused paganate seast,
16aga teades, et inimene ei saa õigeks Seaduse tegude
kaudu, vaid ainult usu läbi Kristusesse Jeesusesse, siis oleme ka
meie uskunud Kristusesse Jeesusesse, et saada õigeks usust
Kristusesse ja mitte Seaduse tegude kaudu, sest Seaduse tegude
kaudu ei mõisteta õigeks ühtegi inimest.”
17Kui aga meid meie püüdes saada õigeks Kristuses ometi leitakse
patused olevat, kas see tähendab siis, et Kristus on patu teenija?
Ei mingil juhul!
18Sest kui ma ehitaksin jälle üles selle, mille ma olen maha
kiskunud, siis ma näitaksin end olevat üleastuja.
19Sest ma olen Seaduse läbi Seadusele surnud, et elada Jumalale.
Ma olen ühes Kristusega risti löödud;
20nüüd ei ela enam mina, vaid Kristus elab minus. Ja mida ma
nüüd elan ihus, seda ma elan usus Jumala Pojasse, kes mind on
armastanud ja on iseenese loovutanud minu eest.
21Ma ei taha tühistada Jumala armu, sest kui õigus tuleks Seaduse
läbi, siis tähendaks see, et Kristus on asjatult surnud.

Kas sinu käitumine muutub siis, kui liigud ühest seltskonnast teise? Millal, kus ja kellega oled sa kõige enam sina ise?

Paulus toob esile probleemse sündmuse lähiminevikust, sest ta märkab, et Galaatias ja Antioolia sündmustel on sama muster. Antiookias tekkinud küsimus oli nii olulise tähtsusega, et viis Jeruusalemma nõukogu kokkuktsumise otsustamaks, milliste, tingimustel saavad paganarahvaist pärinevad kristlased kuuluda Jumala valitud rahva hulka (Ap 15).

Peetrus jõudis Anitookiasse ilmselt siis kui Paulus reisis parasjagu Galaatia lõunapoolses piirkonnas (Ap13,14). Peetruse jaoks ei olnud ka mingi probleem einetada koos pagankristlastega, eriti peale seda mida ta nägi ja koges Korneeliuse kojas (Ap 10). Aga kui sinna jõudsid juudikristlased Jeruusalemmast, kes ilmselt kritiseerisid Peetrust selle pärast, siis muutis Peetrus oma käitumist. Pauluse meelest käitus Peetrus silmakirjalikult, ta ei suutnud kinni pidada oma veendumusest ning Pauluse silmis oli see lisaks silmakirjalikkusele ka evangeeliumi  sõnumi moonutamine.

Peetruse kõikumise laiem mõju avaldus aga selles, et osad juudikristlased tõmbusid nüüd pagankristlastest eemale, ega soovinud nendega enam osaduses olla. See omakorda tekitas kogudusse lõhenemise mis Pauluse jaoks oli järjekorne rikkumine evangeeliumi vastu. Paulus oli kindel, et pagankristlastel on võimalik liituda Jumala rahvaga sellisena nagu nad on, ning neil ei ole vaja sellepärast juudiks hakata. Samamoodi oli otsustanud ka Jeruusalemma nõukogu.

 Peame alati meeles pidama, et ka üksikisiku käitumisel on alati laiemad tagajärjed, eriti kui elatakse kogukonnas.

See kõik toob meid õigeksmõistmise sisu juurde, mida on ka neljal korral nimetatud salmides 16 ja 17. Õigeksmõistetud inimene on õige Jumala ja Tema kohtumõistmise ees. See on nn “vertikaalne” väljend selle kohta, et inimene võib oma pea püsti hoida Jumala ees olles. Seetõttu on andeksandmine väga suur osa õigeksmõistmisest, Paulus seletab seda põhjalikumalt mujal (Rm 3:21-26). Siin aga on Pauluse otsene mure “horisontaalne” õigus: kui sina oled õigeksmõistetud, ja mina ka, siis kui vaatame teineteisele silma, me kuulume kokku. Juudid ning paganad, kes usuvad Jeesusesse võivad - tegelikult lausa peavad suutma - kohtuda sama laua ääres.

Õigeksmõistmine tuleb Pauluse sõnul usu kaudu ning Jeesuse läbi. See ei sõltu mingil määral Iisraeli iidsest käsuseadusest. Käsuseadus kas lahutab juudi ja pagana, või sunnib paganad käituma juutide kombel, tarbima rangetele erinõuetele vastavat toitu, sooritama ümberlõikamist jne. Jeesus aga ühendab meid. Tema rist toob uue elu, uue olemise ja ka kuulumise viisi (s 20). Erinevaist rassidest kristlased võivad kõik usaldada Jeesust ning omada samadel alustel sama usku. Ja kui nad seda teevad, siis kuuluvad nad kokku, ühte osaduskonda. See põhimõte on asja tuum ja galaatlaste kirja põhiteema.

 
Tõelise vabaduse saab kätte vaid iseenesele surres ning tehes ruumi Temale, kes meid armastas ja meie eest suri. Kuidas see ilmneb sinu elus?

Selle kommentaari autor: APÜ